Klacht bij Comité P: waarom en hoe?
Politieoptreden is onderworpen aan duidelijke regels. In het kader van protesten, controles of arrestaties gebeurt het soms dat deze regels niet worden gerespecteerd.
Er mag bijvoorbeeld geen sprake zijn van vernedering, er moet altijd toegang zijn tot medische hulp, willekeurige identiteitscontroles zijn niet toegestaan en tegenover vreedzaam protest mag geen geweld worden gebruikt.
Als de politie of een agent zich niet aan deze regels houdt, kunt u daarover een klacht indienen. Dat kan op verschillende manieren: via een strafrechtelijke klacht, een burgerlijke procedure of een klacht bij het Comité P.
Die laatste optie is laagdrempelig en kan eenvoudig via een online formulier. Hieronder leest u wat het nut daarvan is en hoe u dit het best aanpakt.
Wat is het Comité P?
Het Comité P is een controleorgaan dat toeziet op de werking van de politiediensten.
Klachten die wijzen op structurele problemen worden onderzocht door de interne Dienst Enquêtes P.
Klachten over individuele fouten worden voorgelegd aan de betrokken politieverantwoordelijke, met de vraag om toelichting te geven over het optreden en/of een grondig onderzoek te voeren.
Waarom een klacht indienen bij Comité P?
Een klacht bij het Comité P heeft verschillende voordelen:
U ontvangt altijd een schriftelijk antwoord met het resultaat van het onderzoek.
Alle klachten worden opgenomen in het jaarverslag van het Comité P, dat aan het parlement wordt voorgelegd en algemene conclusies, voorstellen en aanbevelingen bevat.
Wanneer het Comité P veel klachten ontvangt over hetzelfde incident, dezelfde problematiek (bijvoorbeeld politiegeweld bij burgerprotesten) of dezelfde politiedienst, kan dat een invloed hebben op de inhoud van het jaarverslag.Als de politie uw identiteit heeft genoteerd, loopt u mogelijk het risico op een GAS-boete. Door een klacht in te dienen bij Comité P staat u juridisch sterker en kunt u zich beter verweren tegen zo’n boete.
Hoe dient u een klacht in?
Een klacht indienen kan online via het formulier op comitep.be/klacht-indienen.html.
Het opstellen van een klacht is eenvoudig. Vertrek vooral vanuit uw eigen ervaring en vermeld zeker de volgende elementen:
Hoe heeft de politie u behandeld? Wat is er precies gebeurd? Beschrijf zoveel mogelijk details die u zich herinnert. Vermijd het om in te gaan op uw eigen houding of reactie tegenover de politie.
Als het incident zich voordeed in het kader van een protest, verwijs dan naar uw recht op protest en uw recht op vrijheid van meningsuiting. Deze rechten zijn gewaarborgd in onze Grondwet en in internationale verdragen.
Waarom was u op het protest aanwezig? Waarom vond u het belangrijk om aanwezig te zijn?
Was u niet alleen? Dan kunt u ervoor kiezen gezamenlijk een klacht in te dienen, zoals de slachtoffers van het protest tegen de bomenkap in Deurne deden.

Hulp of advies nodig?
Twijfelt u over uw klacht, of wilt u graag dat deze wordt nagelezen? Neem dan gerust contact met ons op — wij bekijken graag wat we voor u kunnen doen.
